Köttbullar med gräddsås

9 Aug

© https://lchflife.wordpress.com

Aldrig fel med köttbullar, sås och mos! 🙂

Moset gjorde jag av broccoli, lite blomkål samt spenat som jag hade i innan jag mixade ihop det.

4 portioner

  • 500 g blandfärs
  • 1 ägg
  • 2 vitlöksklyftor
  • Sambal oelek
  • Salt och peppar
  • 2 dl crème fraiche
  • 1 dl vispgrädde
  • ½ dl vatten
  • Köttbuljong
  • Peppar

1. Blanda ihop köttfärsen med ägget, pressad vitlök och kryddor. Rulla ihop till köttbullar. Här var jag lite lat och gjorde ganska stora, men det väljer man ju själv.

2. Stek i en panna, gärna med kokosfett, på ganska hög temperatur tills de fått en stekyta och blivit varma igenom. Behöver dock inte vara helt färdiga.

3. Lägg undan köttbullarna och blanda crème fraiche, grädde, vatten, köttbuljong och peppar i pannan. Lägg sedan i köttbullarna i såsen och låt puttra en stund.

2 svar to “Köttbullar med gräddsås”

  1. Monicas Mat 10 augusti, 2012 den 07:52 #

    så gott!

  2. Lana 10 augusti, 2012 den 09:23 #

    Du har rätt! Aldrig fel med köttbullar! Vad spännande med sambal oelek i färsen! Det måste jag testa! 🙂
    Ha en fin fredag!
    Kram
    //Lana

Kommentera

