Chokladkaka!

19 Jun

© https://lchflife.wordpress.com

Den här kakan är kanske den godaste kakan jag har smakat! Väldigt väldigt god! Och LCHF. 😉

Åt min första bit här med grädde, det var väldigt onödigt! Godare utan grädde, gärna med bär till. 

Receptet hittade jag hos Åse. Minskade dock sötningen lite, tycker det räcker med ½ dl. Men det beror väl på hur mörk choklad man använder sig av också och vad man tycker om såklart.

  • 200 g mörk choklad
  • 200 g smör
  • ½-1 dl stevia strö
  • ½-1 tsk vaniljpulver
  • 4 ägg

1. Sätt ugnen på 200°C. Smält smör och choklad på låg värme i en kastrull.

2. Vispa ihop ägg, stevia strö och vanilj så fluffigt det går. Vispa i chokladsmeten.

3. Grädda i mitten av ugnen 6-8 min beroende på hur kladdig man vill ha den (här är den ganska fast). Ställ kallt och låt den stelna till.

5 svar to “Chokladkaka!”

  1. Anneli 19 juni, 2012 den 22:11 #

    Det ser supersmaskens ut!!
    Men vilket ”mysko” recept…!! Det är första LCHF-chokladkakan jag sett utan något ”mjöl”…! Annars brukar det vara nån form av nötmjöl i, men det är ju toppen om man slipper!!

    • lchflife 20 juni, 2012 den 07:14 #

      Ja, det tänkte jag med. Men den här blir verkligen jättebra. Konsistens lite som en tryffel och jättelen. 🙂

      • Anneli 20 juni, 2012 den 10:34 #

        *Dregel* 😛

  2. Lana 20 juni, 2012 den 05:51 #

    Låter otroligt gott! Ska prova göra den med choklad som 100%…
    Ha en fin dag!
    //Lana

  3. Clara 28 juni, 2012 den 13:36 #

    Ska baka den när jag åker ut till landet 😀

Kommentera

