Ekologiska bountybollar

17 Maj

© https://lchflife.wordpress.com

Dessa bounty-inspirerade bollar blev väldigt mycket godare än vad jag tänkte mig från början! Positivt överraskad! 🙂 Använde bara ekologiska ingredienser! (bortsett från stevian)

Innan har jag varit väldigt skeptisk till sötningsmedel (och är fortfarande!), men har insett att stevia är minst lika ”naturligt” som vanligt strösocker är. Utan att det höjer blodsockret någonting. Lätt att få tag på nu när ICA har börjat sälja det också.

~25 bollar

  • 50 g kokosfett
  • 1 dl stevia strö
  • 1 dl kokosmjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • 200 g kokosflingor
  • 175 g mörk choklad

1. Smält kokosfettet i en kastrull och smält ner stevian. Häll på koksmjölken, grädden och kokosflingorna och rör ihop.

2. Ställ smeten i kylskåpet ca en timma. Forma sedan till bollar och ställ in i frysen ett tag så att de stelnar ordentligt och blir ordentligt kalla.

3. Smält en tredjedel av chokladen över vattenbad. Hacka resten av chokladen fint och ta av den smälta chokladen från vattenbadet. Blanda i den hacka chokladen och rör runt tills temperaturen är ungefär 28 grader. Då är chokladen tempererad och kladdar inte i rumstemperatur.

4. Doppa bollarna och låt stelna i frysen. Kan sedan förvaras i kylen! 🙂

3 svar to “Ekologiska bountybollar”

  1. Anneli 18 maj, 2012 den 22:55 #

    Det låter jättegott, men tyvärr innehåller Icas Stevia Strö inte bara stevia utan till typ 98 % Erytriol, d v s en sockeralkohol som ska vara utvunnen ur frukt – främst päron. Men nu har jag hört rykten att det tyvärr inte är så naturligt… utan snarare tvärt om…!! Tydligen används det olika kemikalier i processen från frukt till sötningsmedel…! Jag kan inte konfirmera dessa rykten men det borde ju gå att söka information på nätet (om man orkar – själv är jag för sjuk och stressad just nu…).
    Ren Stevia är vad jag har hört helt naturlig, men har tyvärr en bismak av lakrits så det funkar inte till allt man skulle vilja ha lite sötma i…!
    Erytriol säljs under namnet Sötin och sötrix.
    Aldrig får man vara riktigt glad…!! 😦

    • lchflife 19 maj, 2012 den 11:31 #

      Ja, du har rätt i det du säger! Googlade runt lite.. Men det jag känner är att det är bra mycket bättre än vanligt socker. Däremot är det inget jag kommer att använda speciellt ofta, men någon gång emellanåt är det gott med något sött. 🙂

      • Anneli 20 maj, 2012 den 11:44 #

        Ja, vi människor är ju trots allt programmerade för att gilla söta smaker…!! Jag blir fortfarande – efter snart 3 år med LCHF – riktigt sötsugen mellan varven!! Skillnaden är bara att jag behöver mycket mindre sötma än förr!
        Jag kommer inte att avstå helt från erytriol, men minska intaget ännu mer än idag…!!
        Kan tänka mig att det för min del räcker med ½ dl Stevia strö för att få önskvärd sötma…! Ska prova mig fram!! 😀

Kommentera

