Ost och kex

16 Aug

© https://lchflife.wordpress.com

Första skoldagen för terminen avklarad! Magen kurrade lite när jag kom hem så gjorde iordning lite ost med kex. 🙂 Brieost, cream cheese och ädelost.

Kexen är såklart lowcarb! Men smaken är ganska precis som vanliga salta kex. De blev till och med helt godkända av min vän som är kolhydratsätare. Ca 4,5 g kolhydrater per sats och jag fick nog ut runt 20-25 kex.

  • 30 g linfrön
  • 30 g sötmandel
  • 10 g sesamfrön
  • 5 g fiberhusk
  • 2 ägg
  • 2 msk smält smör
  • ½ tsk salt

1. Mixa alla de torra ingredienserna så att det blir så mjöligt som möjligt.

2. Blanda i äggen och smöret.

3. Bred ut tunt på en plåt, antingen som runda kex eller i längder som du sedan delar när kexen är klara.

4. Grädda i ugnen ca 20 minuter i 150 grader och låt dem stå kvar på eftervärmen för att stelna ordentligt. Men glöm inte att skära upp dem innan de stelnar helt!

3 svar to “Ost och kex”

  1. Ellen - ellastankar.blogg.se 16 augusti, 2010 den 14:50 #

    Later gott, det maste testas!

    • lchflife 16 augusti, 2010 den 14:59 #

      Det tycker jag att du ska göra!

  2. Anneli 16 augusti, 2010 den 17:49 #

    Jösses vad hungrig jag blev helt plötsligt!! 😀

Kommentera

