Köttfiskbullar med blomkålsris och brunsås

10 Aug

© https://lchflife.wordpress.com

Ja ni läste rätt, köttfiskbullar! 🙂 Var bara tvungen att testa efter att jag sett Kalle Moraeus göra dem.

Smakar inget speciellt, man får nog krydda mycket mer om man ska ha någon smak. Konsistensen var lite annorlunda dock. Svårt att förklara, men tänk lite sega halvhårda köttbullar… Håller mig nog till vanliga köttbullar i fortsättningen, men det var kul att testa! Blomkålsriset var en höjdare! Tänker jag absolut göra om!

Köttfiskbullar

  • ca 500 g ekologisk nötfärs
  • ca 300 g vit fisk
  • Grädde
  • Salt & peppar

1. Börja med att koka fisken lite snabbt så att den går att mosa.

2. Blanda köttfärsen med fisken, använd händerna så att det blir ihopmosat ordentligt.

3. Häll i lite grädde, salta och peppra. Blanda ordentligt.

4. Forma till bollar och stek i smör.

——————————————–

Blomkålsris

  • Färsk blomkål
  • Salt & peppar
  • Smör

1. Riv så mycket blomkål du vill ha på ett rivjärn, den grova sidan.

2. Stek i smör, salta och peppra.

——————————————–

Brunsås

  • 3 msk smör
  • 3 dl grädde
  • 3 äggulor
  • 2 dl mjölk
  • 2 msk soja

1. Smält smöret i en kastrull.

2. Vispa ihop de övriga ingredienserna.

3. Ha i allt i kastrullen och koka upp.

4. Låt sedan sjuda ca 5 minuter. Om det börjar koka igen skär sig såsen!!

Kan verka rinnande först, men den blir fastare om man bara låter den stå en stund.

3 svar to “Köttfiskbullar med blomkålsris och brunsås”

  1. Anneli 10 augusti, 2010 den 21:58 #

    Blomkålsris gör jag lite då och då, men jag brukar krydda med Kockens wokkrydda – det tycker jag passar väldigt bra!
    Tack för receptet på brunsås! Det ska jag testa!! 😀
    Men jag tänkte byta ut mjölken mot buljong, annars blir det för mycket kolhydrater för mig!!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Omelett med ost och köttfiskbullar « lchflife - 12 augusti, 2010

    […] sugen på en ordentlig frukost idag. Så det fick bli en omelett fylld med en god ost och några köttfiskbullar! Samt några paprikastavar […]

  2. Blomkålsris – kjempesmart middagstilbehør! « Cecilie - 13 september, 2010

    […] (Bilde lånt fra LCHFLIFE) […]

Kommentera

