Ost- och baconpaj

5 Aug

© https://lchflife.wordpress.com

Nej, ingen riktig paj med pajdeg såklart. Men väldigt mycket godare, faktiskt!! 🙂 ”Pajdegen” är inget annat än ägg och grädde.

  • Smör
  • 4 ägg
  • 1 dl grädde
  • 2 dl creme fraiche
  • 1½ dl grädde
  • 250 g riven ost (jag valde prästost)
  • Ett paket bacon
  • Peppar

1. Sätt ugnen på 225 grader och smält lite smör i pajformen.

2. Vispa hastigt ihop ägg och grädde, häll i formen och grädda i ugnen tills det fått ordentlig färg.

3. Klipp baconen i bitar och stek dem.

4. Smält creme fraichen i en kastrull och och ta sen av från värmen. Ha i den rivna osten, grädden och baconen. Även det överblivna fettet från stekpannan om du vill.

5. Fördela ostsmeten i pajskalet och häll på lite svartpeppar.

6. Grädda tills färgen blivit gyllenbrun och låt sedan vila minst 15 minuter innan den serveras.

Hade ingen koll exakt hur länge jag hade den inne i ugnen, man får hålla lite koll helt enkelt.. Men allt som allt tog det väl ungefär en timme att göra! Och jag är ganska långsam när jag lagar mat.

5 svar to “Ost- och baconpaj”

  1. Anneli 5 augusti, 2010 den 21:41 #

    Jag gör pajdeg på mandelmjöl, äggula och lite smör – det blir jättegott!! Men den håller inte riktigt ihop som en pajdeg gjord på mjöl…!

    • lchflife 5 augusti, 2010 den 21:55 #

      Jag har aldrig tyckt om pajdeg, så jag är bara glad över att slippa den. 😉

  2. Malin 18 augusti, 2010 den 00:08 #

    Allt med bacon i är gott!

  3. Emelie 11 november, 2010 den 14:20 #

    Har aldrig varit så förtjust i den torra pajdegen så detta var ju verkligen himmelriket för mig fy faaaaaan vad god den var 🙂

    La upp receptet på min blogg hoppas det är ok länkade till denna blogg iaf 🙂

    • lchflife 11 november, 2010 den 16:48 #

      Samma här! Pajdegen har aldrig varit någon favorit..

Kommentera

