LCHF-mos

24 Feb

Mos av olika slag är något jag ofta gör till maten! Gott, enkelt och nyttigt. :)

Tänkte därför dela med mig av grundreceptet jag använder mig av här. Har testat en hel del olika varianter, med creme fraiche, grädde och andra saker.

Men det här tycker jag blir godast, mängderna är anpassade efter ett stort blomkålshuvud:

  • Någon grönsak
  • ~3-4 msk philadelphiaost
  • ~3-4 msk smör
  • Salt och peppar

Koka grönsaken mjuk, häll av vattnet och mixa ihop alltsammans med en mixerstav. Smaka av och se om det behövs mer av något.

Vilka grönsaker kan man använda sig av då? Jag brukar använda blomkål, broccoli och morötter (undvik om du är känslig). Ibland tillsammans och ibland var för sig. Men alla rotliknande grönsaker fungerar! Bara att testa och se vad som blir gott.

6 svar to “LCHF-mos”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kycklinggryta med jordnöt och kokos « lchflife - 26 februari, 2012

    [...] med blomkålsmos, men blomkålsris hade vart bättre eftersom konsistensen på grytan och moset var för lika. (Har [...]

  2. Köttfärslimpa med mozzarella « lchflife - 1 mars, 2012

    [...] den tillsammans med blomkålsmos och haricot [...]

  3. Fläskkotlett med ost « lchflife - 1 mars, 2012

    [...] Till middag idag blev det fläskkotlett med ost på, tillsammans med broccoli- och morotsmos.  [...]

  4. Dill&senaps-biffar « lchflife - 19 mars, 2012

    [...] tillsammans med broccoli-mos och ekologiska [...]

  5. Torsk med mandeltäcke « lchflife - 15 maj, 2012

    [...] Serverade med blomkålsmos. [...]

  6. Köttbullar med gräddsås « lchflife - 9 augusti, 2012

    [...] Moset gjorde jag av broccoli, lite blomkål samt spenat som jag hade i innan jag mixade ihop det. [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

